Akü Nedir?
İçindekiler
Akü Nedir?
Arabanızdaki akü, motorun çalıştırma gücü olarak hizmet eder ve bu da onu herhangi bir arabanın en önemli parçalarından biri yapar. Motor çalışmıyorken ışıklar, fanlar, radyolar ve elektrikli bileşenler gibi aksesuarlara da güç sağlar. Arabanın aküsü nerededir? Akü ömrü ne kadardır, akü nasıl değiştirilir vb. Her türlü soruya yanıt vereceğiz.
Akü Nasıl Çalışır?
Bunun nedeni, akünün marş motorunu çevirerek aracı çalıştırmaya odaklanmasıdır. Alternatör, araç çalıştırıldığında yedek aküyü şarj eder. Bu nedenle, arabanızı her çalıştırdığınızda ve sürdüğünüzde akü sürekli olarak boşalacak ve yeniden şarj edilecektir.
Marş motoru dişlileri, aşağıdaki senaryoda motorun volanını döndürmeye çalışacaktır. Bir motorun çalışmasını sürdürmek için gerekli olan harekettir.
Akü Ne İşe Yarar?
Akü, arabaların elektriğe bağlı bir dizi parçasına enerji sağlayan bir bileşendir. Örnek olarak, marş motoruna güç vererek aracın çalışması için gerekli hareketi başlatır. Aracınızın farlarının yanması için gereken gücü sağlar. Sinyal verdiğinizde veya frene bastığınızda radyonuzun çalışması, otomatik kapı camlarınızın açılıp kapanması ve lambaların yanması için gereken elektrik enerjisini akünüz sağlar.
Aracınızın çalışması için elektriğe ihtiyacı vardır. Akünüz enerji kaybederse ve araca gerekli enerjiyi sağlayamazsa, aracınız ve elektriğe bağlı tüm bileşenleri çalışmayacaktır.
Akü Değişimi
Aracınızda yapabileceğiniz en basit bakım akü değişimidir. Bu prosedürleri birer birer gözden geçirelim.
1 adet akü satın alınmalıdır. Aracınıza uygun bir akü satın alarak işe başlayacaksınız. Şu anda arabanızda takılı olan aküyü inceleyerek, hangi aküye en uygun olduğunu belirleyebilirsiniz.
Akünün yerini bulun. Enerji kaynağı olan aküler, otomobil üreticileri tarafından farklı yerlere konumlandırılıyor. Kaputu açtığınızda, en tipik konum sağdadır. Değilse, doğru boyuttaki yan bölmelerde, bagajda veya yedek lastiğin yanında olabilir. Bazı arabalarda ön su ızgarasının altında da bulunabilir.
Sabitlemek için bu düzenlemede tek bir somun bağlantısı veya akünün her iki tarafına sabitlenmiş ve sıkılmış bir somun kullanılabilir. Aküyü çıkarmak için bu bağlantının kesilmesi gerekir. Bu konektörlerin somunları 11–12 veya 12–13 anahtarlarla sökülebilir.
Aküler için kilitleme mekanizmasını çıkardıktan sonra sıra kutupları da çıkarmaya geldi. İki direk başı mevcuttur. Kutuplardan biri (+), diğeri (-). (+) kutbunda, pozitif yüklü taraf olduğunu açıkça gösteren kırmızı bir başlık veya kırmızı bir bağlantı malzemesi vardır. Bu, sınıfının en iyisi bir tekniktir; kırmızı her zaman pozitif bir yükü belirtir. Bununla birlikte, arabanız oldukça eskiyse, tanımlayıcı işaret olarak adlandıracağımız kırmızı işaret orada olmayacaktır. Akünün uçlarında daima (+) veya (-) yazılır. Terminal karışıklığını önlemek için işaretlemeyi kullanmaya devam edebilirsiniz. Bu prosedürü tamamladıktan sonra terminali bir arada tutan somunu çıkarmak için 11–12 veya 12–13 anahtarınızı kullanın. İki kutbu da bunun içinden geçirin. Akü terminallerini ayırırken önce (-) terminali, ardından (+) terminali çıkarın. Terminalleri güvenli bir şekilde birbirinden ayırarak aküyü mevcut konumundan çıkarın.
Akü değiştirilmesi. Yeni akü eskisiyle aynı yere takılmalıdır. Çıkarılan terminalleri doğru akım konumlarına bağlayın. Bu, bir aküyü değiştirirken dikkat etmeniz gereken kısımdır: (+) kablo (+) tarafa (-) kablo (-) tarafa. Terminalleri ters çevirirseniz sigorta kutunuz birkaç sigorta atacaktır. Hemen harekete geçmezseniz, daha kötü sorunlar ortaya çıkacaktır. Akü kutup başlarını uygun şekilde taktıktan sonra bir alet kullanarak bir kez daha sıkın. Ardından, bir anahtar kullanarak, akü takma mekanizmasını uygun konuma yerleştirdikten sonra monte edin. Bu son adımı tamamladıktan sonra akü değiştirme prosedürünü bitirmiş olacaksınız. İşlemin başarılı olduğunu doğrulamak için kontak anahtarını çevirip aracınızı çalıştırmanız yeterli olacaktır.
Akü Bakımı
Yeni tip aküler bakım gerektirmez. Bugün piyasadaki hemen hemen tüm arabalarda (% 99) yeni bir akü türü bulunmaktadır. Yeni tip (SMF) aküler için gereken tek bakım, terminalleri temiz tutmaktır. Bakım gerektirmeyen (MF) aküler hala bakım gerektirir. Bu tür bir akünüz varsa nasıl bakım yapacağınız konusunda size yol göstereceğiz.
Her üç ila altı ayda bir, bakım yaptırmak için bir akü servis yerini ziyaret etmelisiniz. Bu bakım sırasında akünün elektrolit seviyesi izlenir ve düşmüşse düşen miktar kadar bakım bitirilir.
Akü bakımını kendiniz yapmayı planlıyorsanız, akünün elektrolit kapağını açın ve eksilen suyun yerine “saf su” ekleyin. Uygun şekilde bakımı yapılmış aküleri yeniden doldurmak için yalnızca saf su kullanılmalıdır. Ayrıca, su şişesinin veya şebekenin yerleştirilmesi, akünü aşırı şarj olmasını önleyecek veya oluşturacaktır.
Araç zorlanırsa veya çalışırsa akünün ömrü olumsuz etkilenir. Akünüzün ömrünü uzatmak ve daha sağlıklı çalışmasını sağlamak, hem aracınızın elektrik aksamlarının kontrol edilmesi hem de arızanın giderilmesi ile mümkündür. Yukarıdaki bakımı kış mevsiminden önce yapmanız şiddetle tavsiye edilir.
Akü Ömrü Ne Kadardır?
Marş sayısı ve kullanım koşulları akü ömrünü doğrudan etkiler. Tipik koşullar altında bir araba aküsünün ömrü 4 – 5 yıl arasındadır.
Akünün ömrü, yüksek hava sıcaklığından doğrudan etkilenir. Yüksek sıcaklıklar akünü kurumasına neden olur. Tipik özelliklere sahip olanlar yerine özellikle yüksek sıcaklık koşullarında kullanılmak üzere üretilmiş akü kullanılarak ömürleri artırılabilir.
Kışın Akü Neden Boşalır?
Kış aylarında birçok sürücü, araç aküsünün normalden daha hızlı boşaldığını fark edebilir ve bu sinir bozucu bir sorun olabilir. Araba aküsünün kışın daha hızlı boşalmasının birkaç nedeni vardır:
- Düşük Sıcaklık: Akülerin soğuk havalarda şarj tutma kapasiteleri daha düşüktür. Sıcaklık düştüğünde, akünün içindeki kimyasal reaksiyonlar yavaşlayarak akünün elektrik enerjisi üretme ve depolama yeteneğini azaltır. Bu, daha zayıf bir akü ve daha kısa kullanım ömrü ile sonuçlanabilir.
- Artan Yük: Kışın, aracın ısıtıcı, buz çözücü ve farlar dahil olmak üzere elektrik sistemleri daha sık kullanılmakta ve aküye daha fazla yük binmektedir. Bu artan yük, özellikle zaten zayıfsa, akünün daha hızlı boşalmasına neden olabilir.
- Daha Kısa Sürüş Mesafeleri: Kış aylarında birçok sürücü, akünün tamamen şarj olmasına izin vermeyen daha kısa yolculuklar yapar. Özellikle araç uzun süre kullanılmazsa, akünün daha hızlı boşalmasına neden olabilir.
- Akü Yaşı: Zamanla tüm aküler bozulur ve şarj tutma özelliklerini kaybeder. Akü zaten zayıfsa veya ömrünün sonundaysa, kışın daha soğuk havalar bu süreci hızlandırabilir ve daha hızlı bir deşarja yol açabilir.
Kışın soğuk nedeniyle aracınızın aküsü dahil her şey yavaşlar. Akünüz kimyasal tepkimeler sonucu araca elektrik enerji sağlar. Sıcağa kıyasla, soğukta kimyasal reaksiyonlar daha yavaş gerçekleşir. Bu yüzden kışın akünüz yetersiz kalabilir.
Ayrıca, kimyasal deşarjı geciktirdiği için akü soğukta depolandığında daha uzun ömürlüdür. Tıpkı pillerin buzdolabında saklanması gibi akü de soğukta muhafaza edilmelidir.
Akü Bitince Motor Nasıl Çalıştırılır?
Başka bir araçtan akü takviyesi yoluyla
Bu yöntemi kullanmak için takviye kablosu olarak bilinen kabloya sahip olmanız gerekir. Belirli bir kalınlıkta olanve enerji aktarımı için kullanılan her iki ucunda klemp bulunan kabloya takviye kablosu denir. (+) ve (-) kutupları için bu kablolardan birer adet bulunmaktadır. Kendi aracınızın aküsü ile akü takviyesi yaptığınız aracın aküsünü paralel bağlamalısınız. Takviye yapılacak araçtaki akünün (+) ucuna takviye yapılacak aracın (+) kutbu bağlanır. Aynı şekilde (-) kutuplar da bağlanır. Takviye yapılan aracın çalışır vaziyette olması daha sağlıklı olacaktır. Bir süre akımın iletilmesini bekleyin. Kontağı çevirin ve çalıştırın. Aracınız çalıştıktan sonra bir süre kabloyu çekmeyiniz (2 dakika yeterli olacaktır). Kablo bağlantıları daha sonra kesilebilir.
Halk arasında bilindiği üzere arabaya vurdurma tekniğiyle
Bu teknik yalnızca düz vites araçlarda kullanılabilir. Otomatik vites veya start/stop düğmesiyle çalışan araçlar için geçerli değildir. Düz şanzımanlı araçlarda, kontak anahtarını sokarak aracınızı çalıştırabilirsiniz. Normalde arabanız, aküden aldığı elektrikle marş motorunu çalıştırır ve ardından volanı döndürerek motora başlangıç hareketi sağlayarak motoru çalıştırır. Akünüz bittiğinde aracın motoru döndürme gücü olmayacaktır. Marş motoru çalışmadığı için motoru döndürmek için şanzımanı kullanacağız. Aracın hareketini volana iletmek için şanzımanı kullanıcaz ve daha sonra bu hareketi debriyaj yoluyla motora ileterek, motorun çalışması için gerekli olan ilk hareketi sağlayacağız. Şimdi bu teknik bilginin arabada pratik olarak nasıl kullanılacağını anlatalım. Aracınızı vurdurarak çalıştırmak için kontak anahtarı başlangıçta açık konumda olmalıdır. Bu süreçte yardıma ihtiyacınız varsa veya yokuş aşağı gidiyorsanız, arabanızı boş viteste bırakabilirsiniz. Aracınız, ittirmek veya yokuş aşağı salmak suretiyle belli bir hıza ulaştıktan sonra (yaklaşık 5 ila 10 km/s) lastiklerin hareket hızını şanzımana aktarma zamanı gelmiştir. Debriyajı bıraktığınızda arabanız vuruntu ile çalışacak ve ateşleme devreye girdiğinde ikinci vitese geçecektir. Vurdurma zor bir işlem değildir. Ama ilk kez yapmayı planlıyorsanız riskli olabilir. Bu işlemi geniş açık bir alan yerine işlek bir yolda gerçekleştirecekseniz, son derece dikkatli olmalısınız. Motor çalışır çalışmaz debriyajı hemen bırakmalı ve sakin bir şekilde beklemelisiniz. Debriyaja basmadan veya vitesi boşa almadan aniden fren yaparsanız araç tekrar duracaktır.
Diğer yazılarımıza da göz atabilirsiniz: