Dizel Partikül Filtresi
Dizel Partikül Filtresi
Dizel partikül filtreleri, motor egzozundan çıkan kurum partiküllerini toplar ve çevreye salınmasını engeller. Katalitik konvertörün aksine partikül filtresi, rejenerasyon olarak bilinen bir süreçle DPF içinde oksitlenen veya yanan katı partikülleri yakalamak ve tutmak için tasarlanmıştır.
Kullanılan en yaygın dizel partikül filtreleri, alternatif uçlara takılmış kanalları olan hücresel seramik petek filtrelerdir. Filtrenin uçları, kurum yüklü egzozun gözenekli filtre duvarlarından geçmesine izin verecek şekilde dama tahtası şeklinde yerleştirilmiştir. Kurum parçacıkları, egzoz gazı duvarlardan akarken filtre gözeneklerinin içinde ve kanal duvarlarının üzerindeki bir tabakada tutulur. Petek tasarımı, basınç kayıplarını en aza indirirken geniş bir filtreleme alanı sağladığından, çoğu dizel egzoz filtreleme uygulaması için standart, duvar akış filtresi haline gelmiştir. Yüksek termal dayanıklılığa sahip seramik malzemeler partikül filtreleri için yaygın olarak kullanılmaktadır ve en yaygın olanları kordiyerit, silisyum karbür ve alüminyum titanattır.
Ön ucu açık ancak arkası tıkalı olan giriş kanalı boyunca hapsolmuş kurum parçacıkları ile filtreleme sürecini ayrıntılı olarak göstermektedir. DPF’lerin santimetre kare başına birkaç yüz kanalı veya hücresi vardır ve en yaygın olanı 200 cpsi’dir. Yarısı DPF’nin önüne ve diğer yarısı da filtrenin arkasına monte edildiğinden, filtre kanallarının yalnızca yarısı kurum veya kül biriktirir. Yani sadece giriş tarafındaki açık kanallar “kirli” egzoz akışına maruz kalırken çıkışlar temiz kalır. DPF’ler, petek filtrelerin küçük gözenek boyutu ve tasarımı nedeniyle %99 veya daha yüksek partikül yakalama verimliliğine sahiptir.
Filtre gözenekleri içindeki derinlik filtrasyonu ve kanal duvarları aracılığıyla yüzey filtrasyonu, kurum parçacıklarını DPF’de tutar. Az miktarda kurumun önce filtre gözeneklerinde biriktiği ve ardından kanal duvarları boyunca bir tabaka oluşturduğu bu iki süreci göstermektedir. Filtrenin kurum yükü arttıkça yakalama etkinliği de artar çünkü biriken kurum, gelen partikülleri yakalamak için ek bir katman görevi görür.
Performansı korumak için, DPF’nin düzenli olarak temizlenmesi gerekir. Bu genellikle pasif olarak “yenilenme” adı verilen bir süreçle yapılır. Otoyollarda veya şehir yollarında egzoz sıcaklığı hız yapmak için yeterince yüksek olduğunda, toplanan kurum yanmaya başlar ve geriye sadece küçük bir kül kalıntısı bırakır.
Aktif Yenileme Yöntemi
Pek çok araba pasif rejenerasyon için doğru kullanım durumuna sahip olmadığından otomobil üreticileri, motor kontrol yazılımının tıkalı filtreleri algıladığı ve egzoz sıcaklığını yükseltmek ve tetiklemek için motora fazladan yakıt enjekte ettiği “aktif” rejenerasyon geliştirmiştir.
Aktif yenileme, aracınızı nasıl kullandığınıza bağlı olarak her 500 km’de bir başlayacak ve tamamlanması 5 ila 10 dakika sürecektir. Ancak yolculuğunuzun çok kısa olması ve yenilemenizin eksik olması sorun teşkil eder. Aktif yenileme sırasında şunları gözlemleyebilirsiniz:
- Soğutma fanları çalışıyor
- Daha yüksek motor rölanti devri
- Otomatik start / stop aktif değil
- Artan yakıt tüketimi
- Egzozdan sıcak, akut bir koku.
- Motordan gelen farklı sesler
Makine yardımı ile temizleme
Pis bir filtre artık pasif ve aktif dediğimiz aracın kendi temizleme yöntemleri ile temizlenemez. Filtre araçtan çıkarılmalı ve uzman bir ekip tarafından temizlenmelidir. Dizel partikül filtresindeki küller ancak bu şekilde temizlenebilir. Ancak bakımı düzgün yapılan bir dizel partikül filtresinin 150.00 km’ye kadar bir sorun yaratmayacağını belirtmek gerekir. CNR Motors olarak dizel partikül filtrenizin temizliğini gün içerisinde gerçekleştiriyoruz.
Diğer yazılarımıza da göz atabilirsiniz: