Eksantrik mili, içten yanmalı motorların kritik bir parçasıdır. Motor valfleriniaçıp kapatmaktan, yakıt ve havanın alınmasından ve egzoz gazlarının tahliyesinden sorumludur. Bu yazıda eksantrik milinin işleyişini ve motor performansındaki önemini inceleyeceğiz.
Eksantrik mili, motor bloğu boyunca uzanan uzun, silindirik bir mildir. Genellikle krank milinin üzerinde bulunur ve triger kayışı aracılığıyla bağlanır. Eksantrik milinin uzunluğu boyunca her biri belirli bir valfi açıp kapatmaktan sorumlu olan birkaç lob veya çıkıntı vardır.
Eksantrik mili dönerken loblar, sırasıyla valfleri açıp kapatan motorun valf kaldırıcılarını iter. Valfin açılıp kapanmasının zamanlaması ve süresi, motor performansı için kritik öneme sahiptir ve bu, eksantrik mili loblarının şekli ve konumu tarafından kontrol edilir.
Eksantrik Mili Çeşitleri
Düz, makaralı ve üstten eksantrik milleri dahil olmak üzere birkaç eksantrik mili türü vardır. Düz eksantrik mili en yaygın olandır ve genellikle eski motorlarda bulunur. Valf kaldırıcıya temas eden düz bir yüzeye sahiptirler ve iki yüzey arasındaki sürtünme zamanla aşınma oluşturur.
Makaralı eksantrik milleri daha yenidir ve valf kaldırıcıyla temas eden silindirik bir makaraya sahiptir. Silindir, sürtünmeyi ve aşınmayı azaltarak daha düzgün çalışma ve daha uzun ömür sağlar.
Üstten eksantrik milleri veya OHC’ler, silindir kapağının üzerinde bulunur ve valfleri doğrudan külbütör kolları veya hidrolik tabanca kullanarak çalıştırır. OHC’ler daha karmaşıktır ancak daha iyi motor performansı, yakıt tasarrufu ve emisyon kontrolü dahil olmak üzere çeşitli avantajlar sunar.
Sonuç olarak, eksantrik mili motor performansında çok önemli bir bileşendir. Valf açma ve kapama zamanlamasını ve süresini kontrol etme yeteneği, verimli yanma ve güç üretimi sağlar. Her birinin avantajları ve dezavantajları olan birkaç eksantrik mili türü vardır, ancak hepsi içten yanmalı motorların çalışması için gereklidir.
En yaygın eksantrik mili arızası belirtileri
Motor teklemesi ve düzensiz rölanti
Eksantrik mili arızalarının en yaygın belirtilerinden biri motor teklemeleri veya düzensiz rölantidir. Bu genellikle aşınmış veya hasar görmüş eksantrik mili lobundan kaynaklanır, bu da valfin yanlış zamanda açılıp kapanmasına veya hiç açılmamasına neden olarak eksik yanmaya neden olabilir. Teklemeler, direksiyon simidi veya pedallardan hissedilebilen motorun sallanmasına veya titremesine neden olabilir.
Güç ve ivme kaybı
Eksantrik mili arızaları, motor tekerleklere gerekli gücü sağlamakta zorlandığından, güç ve hızlanma kaybına da yol açabilir. Aşınmış veya hasar görmüş eksantrik mili lobları, yetersiz valf boşluğu veya yetersiz yakıt dağıtımı gibi çeşitli sorunlardan kaynaklanabilir. Ciddi durumlarda, motor yüksek hızlara ulaşmakta zorlanabilir veya gaz kelebeği girişlerine hiç sinyal vermeyebilir.
Vurma veya vuruntu sesi gibi aşırı motor gürültüsü duyarsanız, bu bir eksantrik mili arızasının işareti olabilir. Bunun nedeni, eksantrik mili ile tabanca arasında aşırı boşluk oluşturabilen ve eksantrik mili dönerken bir tıklama sesiyle sonuçlanabilecek aşınmış veya hasar görmüş kaldırıcılardan kaynaklanabilir. İlgilenilmezse daha fazla motor hasarına yol açabilir.
Yüksek yakıt tüketimi
Eksantrik mili arızaları sonucu motor, daha fazla yakıt tüketirken gerekli gücü sağlayamayabilir, çünkü motorun yakıt verimliliğini de etkileyebilir.
Motoru çalıştırmada zorluk
Motorunuzu çalıştırmakta güçlük çekiyorsanız, bu durum eksantrik mili arızasının işareti olabilir. Bunun nedeni, motorun hiç çalışmamasına veya kötü çalışmasına neden olabilen, kırılmış veya hasar görmüş eksantrik miliTriger Kayışı veya zinciri olabilir. Motorun daha fazla hasar görmesini önlemek için bu sorunu derhal ele almak gerekir.
Triger kayışı veya zamanlama kayışı olarak da bilinen eksantrik kayışı, aracın motorunun temel bir bileşenidir. Motorun hareketli parçalarını senkronize eder ve valflerin doğru zamanlarda açılıp kapanmasını sağlar. Eksantrik kayışı koparsa motora ciddi zararlar verebilir ve hatta aracı kullanılamaz hale getirebilir. Aşağıda eksantrik kayışı koparsa ne olduğunu ve bu durumla karşılaşırsanız nasıl bir müdahalede bulunmanız gerektiğini bulabilirsiniz. Makale Sponsorlu Renkli, parlak ve şık çorap koleksiyonumuzda herkese göre bir şeyler bulun. Çekmecenize renk katmak için tek tek veya paketler halinde satın alın!
Eksantrik ve Triger Kayışı Aynı Mı?
Evet, eksantrik kayışı ve triger kayışı aynı şeydir. Bazen “zamanlama zinciri” olarak da adlandırılırlar. Aynı işlevi yerine getirirler ancak bu terim, farklı türde bir zamanlama mekanizmasına sahip motoru belirtmek için kullanılır.
Eksantrik Kayışı Koparsa Ne Olur?
Eksantrik kayışı koptuğunda, eksantrik mili ve krank mili artık senkronize olmayacak ve valflerin yanlış zamanda açılmasına neden olacaktır. Bu durum, pistonların valflerle çarpışmasına neden olarak valflerin kırılmasına, pistonun zarar görmesine, motor gömleğinde çizikler oluşmasına neden olarak motorda önemli hasara yol açabilir. Eksantrik kayışı koptuğunda, motor çalışmayı tamamen durdurabilir veya düşük güçle çalışmaya devam edebilir.
Hasarın boyutu, motorun tipine ve tasarımına bağlıdır. Girişimli bir motorda, valfler ve pistonlar aynı alanda çalışır, ancak farklı zamanlarda. Eksantrik kayışı motor çalışırken kırılırsa, pistonlar valflerle çarpışarak bükülmelerine veya kırılmalarına neden olabilir. Silindir kafası, valfler ve pistonlarda; onarımı pahalı olabilecek ciddi hasara neden olabilir.
Girişimsiz motorlarda, valfler ve pistonlar ayrı yerlerde bulunur, bu nedenle triger kayışı koparsa çarpışmazlar. Ancak, eksantrik mili ile krank mili arasındaki senkronizasyon bozulduğu için motor yine de durabilir.
Sonuç olarak, eksantrik mili arızaları, bir motorun performansını ve güvenilirliğini etkileyebilecek çok çeşitli semptomlara neden olabilir. Bu belirtilerden herhangi birini yaşarsanız, altta yatan nedeni belirlemek ve düzeltici önlem almak için aracınızı kalifiye bir tamirciye kontrol ettirmeniz gerekir. Eksantrik mili arızalarını en kısa sürede gidererek, motorunuzun daha fazla hasar görmesini önleyebilir ve en yüksek performans ve güvenilirlikte çalışmasını sağlayabilirsiniz.