Motor Gömleği Nedir?
Motor Gömleği Nedir?
Motor blokları gömlekli veya gömleksiz olmak üzere iki silindir tipine sahiptir. Gömlekli silindirlerin silindir yatağına konulan silindirik bileşen gömlek olarak bilinir. Pistonlar silindir gömleklerinin içinde çalıştığı için, sonunda bloğun içindeki silindir yerine gömlek aşınır. Aşındığında astarlar değiştirilebilir. Gömlekli silindirin avantajı, motor bloğuna daha uzun kullanım ömrü sağlamasıdır.
Motor tamiri ve revizyonunda, silindir gömlekleri bir takım avantajlar sunar. Silindir gömlekleri, motorları onarmayı ve yenilemeyi oldukça basit, güvenli ve uygun fiyatlı hale getirir.
Ancak gömlek, piston, segman ve pimlerin tümü aynı anda değiştirildiği için fabrikada alıştırılması yapılmış parçalar kolayca çıkarılıp takılabilir. Bu sayede bu parçaların ilk alıştırma sırasında oluşabilecek olası işçilik hatalarının önüne geçilmektedir.
Kuru Gömlek
Kuru gömlekler, silindir bloğundaki ince cidarlı dökme demir veya çelik gömleklerle sıkıca takılan silindirik yuvalardır. Silindir gömleği, büyük gömleklerin altında kullanıldığında soğutma suyuyla doğrudan temas etmez. Bu, ısı dağılımının etkinliğini azaltır. Bu tür astar, bloklara daha sert bir his verir.
Soğutma suyu, kullanılacağı bloktaki silindirik yuvalara sokulduğunda, kuru astarın dış duvarına temas etmez. Kuru gömlekleri bloktaki yuvalarına bastırmak için 1-2 tonluk bir basınç kullanılır. Gömleklerin dış yüzeyi takılırken gres veya başka bir şeyle kaplanmaz.
Gömleklerin üst kısmında, yuvalarına güvenli bir şekilde oturmalarını sağlamak için gömlek dış çapından 2-4 mm daha geniş olan 5-8 mm genişliğinde bir fatura bulunur.
Islak Gömlek
Islak gömlekler, dış duvarları soğutma suyuyla sürekli temas halinde olan ve silindir bloğuna üstten ve alttan oturan silindirlerdir. Gömlek, piston ve segman fabrikada alıştırıldığından, ıslak gömleklerin değiştirilmesi basit olup, onarım ve yenilemede hata yapılmadan fabrika ölçülerinde yenilemek mümkündür.
Islak gömleklerin üst tarafında üretilen kısa veya uzun faturaları vardır. Kısa faturalı gömleklerin faturasının altında bulunan bir bakır conta, astardan soğutma suyuna ısı transferine yardımcı olurken aynı zamanda su sızıntısını da önler. Su sızıntısını durdurmak için ıslak astarların alt tarafına kauçuk contalar yerleştirilmiştir.
Silindir kafası bakım için çıkarıldığında gömleklerin hareket etmesini önlemek için, ıslak gömleklerin çalıştırıldığı motorlarda, motoru döndürmeden, belirli bir pabuç ile sıkılması ve bastırılması gerekir.
Islak gömlekler sürekli olarak dolaşan soğutma suyu ile temas ettiğinde ısı dağılımı önemli ölçüde iyileştirilir.
Islak gömleklerdeki sızdırmazlık contaları sıvının krank karterine girmesini engeller.
Islak gömlekler, silindir bloğunu daha az kararlı hale getirme dezavantajına sahiptir. Sertlik eksikliği nedeniyle, bu astarlar bükülmeye eğilimlidir.
Silindir Gömleği Neden Çatlar?
Motor gömleğinin çatlamasının en yaygın nedenlerinden biri aşırı ısınmadır. Motor uzun süre yüksek sıcaklıkta çalıştığında, gömlek aşırı derecede genleşip büzülerek çatlaklara neden olabilir. Arızalı bir soğutma sistemi, düşük soğutma sıvısı seviyesi veya tıkalı bir radyatör gibi çeşitli nedenlerle hararet meydana gelebilir.
Motor gömleği çatlaklarının bir başka nedeni de aşırı basınçtır. Motor yüksek basınç altında çalışırken gömlek deforme olabilir ve çatlaklar oluşturabilir. Bu durum, agresif sürüş, motor modifikasyonları veya arızalı bir turbo dahil olmak üzere çeşitli faktörlerden kaynaklanabilir.
Ayrıca silindir gömleğinin yanlış montajı da çatlamaya neden olabilir. Gömlek doğru takılmazsa, motorun çalışma stresine dayanamayabilir ve bu da çatlaklara neden olabilir. Bu nedenle, gömleğin doğru şekilde monte edildiğinden ve kurulum sırasında gerekli tüm önlemlerin alındığından emin olunması çok önemlidir.
Motor Neden Üfleme Yapar?
Motor üflemesi, düşük motor performansı ve yakıt verimliliği, yüksek emisyon ve motor hasarı gibi bir dizi soruna neden olabilir. Motorun üfleme yapmasının bazı nedenleri şunlardır:
- Arızalı Kafa Contası: Kafa contası, yanma odasının sızdırmazlığından sorumludur ve arızalanırsa hava sızıntılarına neden olabilir. Aşırı ısınma, yanlış kurulum veya aşınma ve yıpranma gibi çeşitli nedenlerden kaynaklanabilir.
- Çatlak Silindir Kapağı: Çatlak silindir kapağı da hava sızıntılarına neden olabilir.
- Arızalı Emme Manifoldu Contası: Emme manifoldu contası, motora hava sağlayan emme manifoldunun sızdırmazlığından sorumludur. Bu conta arızalanırsa hava kaçaklarına neden olabilir ve motor performansını düşürebilir.
- Hasarlı Piston Segmanları: Piston segmanları, pistonun silindir duvarının sızdırmazlığından sorumludur. Aşınmış veya hasar görmüşlerse, yanma odasını düzgün bir şekilde kapatamayabilirler ve bu da hava sızıntılarına neden olabilir.
Sonuç olarak, motor gömlekleri motor bloğunun çok önemli bir parçasıdır ve doğru bir şekilde takıldığından ve düzgün bir şekilde bakımının yapıldığından emin olmak çok önemlidir. Ek olarak, düşük güç ve yakıt verimliliği, artan emisyonlar veya motor hasarı gibi herhangi bir hava kaçağı belirtisi fark ederseniz, motorunuzu kalifiye bir tamirciye kontrol ettirmeniz çok önemlidir. Düzenli bakım ve zamanında yapılan onarımlar, motorunuzun ömrünü uzatmaya ve aracınızın sorunsuz çalışmasına yardımcı olur.
Hemen AraDiğer yazılarımıza da göz atabilirsiniz: