motor-rektefiye

Motor Rektifiye(Yenileme) Nedir? Nasıl Yapılır?

Motor Rektifiye Nedir?

Araba motorları içerisinde birçok motor parçasını birden barındırır. Bir düzen içerisinde çalışan bu aşınım parçaları belirli bir kullanımdan sonra yıpranır ve eski performanslarını sağlayamazlar. Verimsiz çalışan parçalar zamanla motor performansını azaltır ve yakıt tüketimini arttırır. Bu parçaların belirli aralıklarla ve belirli durumlarda değiştirilmesi ve yenilenmesi gerekmektedir. Bu işleme motor rektifiye veya yenileme denir. Motor yenileme sayesinde motor verimliliği arttırılır ve eski performansına kavuşur.  Bir araç sahibi olarak motor yenileme işlemini duymuş olabilirsiniz. Motor yenileme işleminin ne olduğunu, nasıl yapıldığını, kaç kilometrede bir yapılması gerektiğini, hangi parçaların değiştiğini, motor yenilemenin sağlıklı olup olmadığını, rektifiye sonrası performansı merak ediyor olabilirsiniz. Bu yazımızda araba motor yenileme işlemini sizlere detaylı olarak anlatacağız.

Motor Yenileme Nedir?

Rektifiye olarak da bilinen motor yenileme, motorun sökülmesini, temizlenmesini, onarılmasını ve yeniden monte edilmesini içeren bir süreçtir. Bu işlem motorun performansını ve ömrünü korumak için gereklidir. Motor zamanla, kullanım nedeniyle aşınma ve yıpranma yaşayabilir, güç azalmasına, yakıt verimliliğinin düşmesine ve motor arızlarına yol açabilir. Motor yenilemede aşınım göstermeyen temel motor elemanları değiştirilmez. Motor yenileme, tamamen değiştirmeye gerek kalmadan motorun orijinal performansını eski haline getirmenin etkili bir yoludur.

Motor yenileme işlemi, motorun sökülmesi ile başlar. Motor söküldükten sonra tamamen demonte edilir ve her parça aşınma ve hasara karşı dikkatlice incelenir. Motor yenileme sırasında değiştirilen parçalar şunlardır:

  • Pistonlar
  • Silindir gömleği
  • Piston segmanları
  • Yataklar
  • Contalar
  • Krank Mili(Duruma göre)

Bu parçalar hasarın boyutuna bağlı olarak yeni parçalarla değiştirilir veya onarılır.

Araba Motoru Yenilemesinde Hangi Parçalar Değiştirilir?

Pistonlar

Pistonlar, yakıtın yanmasından gelen enerjiyi mekanik enerjiye dönüştüren, motorun hayati bir bileşenidir. Yenileme sırasında pistonlar aşınma ve yıpranma açısından kontrol edilir ve gerekirse değiştirilir.

Piston Segmanları

Piston segmanları, yanma odasını kapatmaya ve verimli yanmayı sağlamaya yardımcı olur. Motor sıkıştırmasını iyileştirmek ve yağ tüketimini azaltmak için yenileme sırasında değiştirilirler.

Rulmanlar

Rulmanlar, motorun hareketli parçaları arasındaki sürtünmeyi azaltmaya yardımcı olur. Motor gürültüsünü, titreşimi ve aşınmayı azaltmak için yenileme sırasında değiştirilirler.

Contalar

Contalar, motordaki yağ ve soğutma sıvısı sızıntılarını önler. Sızıntıları önlemek ve optimum motor performansı sağlamak için yenileme sırasında değiştirilirler.

Silindir Kapağı

Silindir kapağı, yanma odasının sızdırmazlığından ve verimli yanmanın sağlanmasından sorumludur. Motor sıkıştırmasını iyileştirmek ve emisyonları azaltmak için yenileme sırasında işlenir veya değiştirilir.

Krank mili

Krank mili, pistonların ileri geri hareketini dönme hareketine dönüştürür. Aşınmaya karşı kontrol edilir ve yenileme sırasında gerekirse değiştirilir.

Motor Rektifiye Nasıl Yapılır?

Tüm aşınmış veya hasarlı parçalar değiştirildikten sonra, motor bileşenleri zamanla birikmiş olabilen kir ve yağ birikintilerini gidermek için iyice temizlenir. Bileşenler daha sonra üreticinin spesifikasyonlarına göre ayarlanır. Bu süreç, silindir duvarlarının honlanmasını, silindir kapağının yeniden kaplanmasını ve subapların ayarlanması gibi işlemleri içerir.

Ayarlamadan sonra motor bileşenleri yeni contalar ve yataklarla birleştirilir. Pistonlara yeni segmanlar takılır ve gerekirse krank mili yenilenir veya değiştirilir. Motor daha sonra tekrar birleştirilir ve her şeyin düzgün bir şekilde hizalandığından ve çalışır durumda olduğundan emin olmak için kapsamlı bir inceleme yapılır.

Motor yenileme işlemi tamamlandıktan sonra, motorun optimum performans gösterdiğinden emin olmak için test edilir. Motorun üreticinin teknik özellikleri dahilinde çalıştığından emin olmak için sıkıştırma, yağ basıncı ve yakıt dağıtımı bilgisayar yardımıyla kontrol edilir.

Motor Yenileme Sağlıklı Mıdır?

Bir arabanın motorunun rektifiye edilmesi halk arasında olumsuz bir durum olarak algılansa da, motor rektifiye işlemi zamanı geldiğinde yapılması gereken sağlıklı bir onarım işlemidir. Önemli olan bu işlemin hangi servis tarafından nasıl ve hangi parçalar kullanılarak yapıldığıdır.

Motor Yenilemenin Faydaları

Motor yenilemenin faydaları aşağıdaki gibi listelenebilir:

  1. Performans Artışı
    Zamanla, motor aşınma ve yıpranma yaşayabilir ve bu da performansını azaltabilir. Motor yenileme, motora orijinal performansını geri kazandırarak verimliliğini ve güç çıkışını arttırır.
  2. Ekonomik Çözüm
    Motor yenileme motor değişiminden daha uygun maliyetlidir. Araç sahipleri, motoru yenilemeyle maliyetli bir değişime ihtiyaç duymadan araçlarının ömrünü uzatabilir.

Motor Yenilemenin Riskleri

Motor yenileme faydalı olsa da, araç sahiplerinin bilmesi gereken potansiyel riskler de vardır:

  1. Deneyimsiz Ustalar
    Motor yenileme, beceri ve uzmanlık gerektiren karmaşık bir süreçtir. Yenilemeyi yapan tamirci deneyimsizse, motora zarar verebilir veya düzgün bir şekilde monte edemeyerek motor arızasına neden olabilir.
  2. Beklenmedik Sorunlar
    Yenileme işlemi sırasında, çatlamış motor blokları veya hasarlı silindir kapakları gibi beklenmedik sorunlar ortaya çıkabilir. Bu sorunlar, yenileme maliyetini artırabilir veya motorun tamamen değiştirilmesini gerektirebilir.
  3. Kısıtlı Motor Ömrü
    Motor yenileme bir aracın ömrünü uzatsa da kalıcı bir çözüm değildir. Yenilenen motor, zamanla aşınma ve yıpranma yaşayabilir ve sıfır motor kadar uzun motor ömrüne sahip değildir. Yine de maliyetler göz önüne alındığında en mantıklı seçenektir.

Motor Kaç Kilometrede Rektifiye Olur?

Motor yenileme sıklığı, aracın yaşı, kat edilen mesafe ve sürüş koşulları gibi çeşitli faktörlere bağlıdır. Bilinçli bir şekilde kullanılmış ve bakımı yapılmış bir motor 500.000 kilometre rektifiye yapılmadan dayanabilir. Fakat ortalama bir araba motoruna her 200.000 – 250.000 kilometrede bir rektifiye işlemi yapılması gerekmektedir. Ancak kilometreden bağımsız olarak, motorda aşınma belirtileri, düşük güç veya artan yakıt tüketimi gibi performans sorunları fark ederseniz, motorunuzu profesyonel bir tamirciye kontrol ettirmelisiniz.

Motorun Rektifiye Olması (Yenilenmesi) Gerektiği Nasıl Anlaşılır:?

Bir araba sahibi olarak, motorunuzun ne zaman yenilenmesi gerektiğini bilmeniz gerekir. Motorun rektifiye olması gerektiğini gösteren belirtiler aşağıdaki gibi listelenebilir:

  1. Güç ve Performans Kaybı
    Motor rektifiye zamanının geldiğinin en bariz işaretlerinden biri, güç ve performans kaybıdır. Aracınız hızlanmakta zorlanıyorsa, yakıt tüketimi yükseldiyse veya olağandışı sesler çıkarıyorsa, motor yenileme zamanı gelmiş olabilir. Bu belirtiler, yenileme işlemi sırasında değiştirilen pistonlar, segmanlar, yataklar gibi aşınmış veya hasar görmüş parçalardan kaynaklanabilir.
  2. Aşırı Egzoz Dumanı 
    Egzozdan duman geldiğini fark ederseniz bu durum, motorun yağ yaktığının işareti olabilir. Mavi duman genellikle yağ yakmanın bir göstergesiyken, siyah duman zengin yakıt karışımının veya tıkalı hava filtresinin işaretidir. Beyaz dumanın ise en yaygın nedeni radyatör kaçağıdır. Beyaz duman tatlı kokuyorsa ve belirgin bir kokusu varsa bu, soğutma sıvısının motorun yanma odasına sızdığının bir işareti olabilir.  
  3. Motor Yağı Tüketimi
    Motorunuz normalden daha fazla yağ tüketiyorsa bu, piston segmanları veya valf contaları gibi aşınmış veya hasar görmüş parçaların işareti olabilir. Bu durum, yağın yanma odasına sızmasına neden olarak yağ tüketiminin artmasına ve performansın düşmesine neden olur. Motor yenileme, motorun performansını eski haline getirerek ve yağ tüketimini azaltarak bu sorunları çözer.
  4. Vuruntu Sesleri
    Motorunuzdan vuruntu veya takırtı sesleri geliyorsa, yataklar aşınmış veya hasar görmüş olabilir. Bu seslere yetersiz yağlama neden olabilir ve bu da motor bileşenlerinde daha fazla aşınma ve yıpranmaya yol açabilir. 
  5. Hararet
    Motorunuz aşırı ısınıyorsa, termostat arızası veya radyatörün tıkanması gibi soğutma sistemi sorunlarının işareti olabilir. Hararet, silindir kapağı contası gibi motor bileşenlerinde hasara neden olarak maliyetli onarımlara yol açabilir.

Motoru Rektifiye Edilmiş Araba Alınır Mı?

Araba alıcılarının en çok merak ettiği sorulardan biri rektifiye edilmiş motor alınır mıdır? Bir arabanın motorunun rektifiye edilmesi halk arasında olumsuz bir durum olarak algılansa da, motor rektifiye işlemi zamanı geldiğinde yapılması gereken sağlıklı bir onarım işlemidir. Belirli bir kilometre kullanılmış araçlarda veya motoru hasar görmüş araçlarda mecburi bir işlem olduğu için burada asıl sorulması gereken soru, arabanın motoru nasıl rektifiye edildi? Motorunda hangi parçalar kullanıldı? OEM parçalar mı kullanıldı yan sanayi parçalar mı kullanıldı? Motoru hangi araç servisi rektifiye etti? Bu araç servisinin mevzu bahis araç üzerindeki tecrübesi ve yetkinliği nedir? İyi bir şekilde rektifiye edilmiş motor, kullanıcısını uzun dönemde memnun eder ve yaptığı yatırımın karşılığını verir. Bu sorulara yanıt arayan bir araba alıcısı, yapacağı alım-satım üzerine doğru kararı verebilir.

 

Diğer yazılarımıza da göz atabilirsiniz:

 

Bize WhatsApp'tan Ulaşın!
1