salincak-nedir

Salıncak Nedir?

Salıncak Nedir?

Bugünün otomobilleri birçok teknolojik yeniliği bünyesinde barındırsa da, temel mekanik bileşenleri hemen hemen aynı kalmıştır. Salıncaklar buna iyi bir örnektir. İster 1950’lerden kalma klasik bir otomobil, ister son teknoloji modern bir araç olsun, salıncaklar ön süspansiyonun temel bileşenleridir. Salıncak Nedir? Ne İşe Yarar? Nasıl Çalışır? Salıncak Ömrü Ne Kadardır? Bozulursa Ne Olur? Nasıl Değiştirilir? gibi soruları bu yazımızda yanıtladık.

Salıncak Ne İşe Yarar?

Salıncağın birincil işlevi, süspansiyon sisteminin geometrisini korumaktır. Tekerleği yerinde tutmaya, hareketini kontrol etmeye ve yoldan gelen darbeleri ve titreşimleri emmeye yardımcı olur. Aynı zamanda, tekerleklerin birbirine paralel ve yol yüzeyine dik olmalarını sağlayarak, tekerleklerin düzgün hizalanmasını sağlar.

“Tabla” olarak da bilinen salıncak, ön süspansiyon sisteminizin dayanağıdır. Salıncak, ön tekerleklerinizi aracınıza bağlayan bağlantı elemanıdır. Bir ucu tekerlek tertibatına, diğer ucu ise aracınızın şasisine bağlıdır.

Üst salıncak, ön tekerleğin üst kısmına bağlanır ve alt salıncak, ön tekerleğin alt kısmına bağlanır; her iki salıncak da aracın şasisine bağlıdır. Aracınızda bağımsız arka süspansiyonu varsa, tasarımı ön süspansiyona benzerdir.

 

“Basit bir ifadeyle salıncak, ön tekerleklerinizi arabanın şasisine bağlayan bağlantı elemanıdır.”

Salıncak Nasıl Çalışır?

Alt salıncak, üst salıncak, amortisör ve direksiyon mafsalı birlikte çalışarak otomobilin yumuşak bir şekilde hareket etmesini sağlar. Alt salıncak, tekerlek göbeğine destek sağlar ve tümsekler ve engebelerle karşılaştığında yukarı ve aşağı hareket etmesine izin verir. Kol ayrıca güvenli sürüş için kritik olan uygun tekerlek hizalamasının korunmasına da yardımcı olur.

Salıncak Bozulursa Ne Olur?

Salıncağın bozulması üç şekilde meydana gelebilir.

  • Salıncağın metal çerçevesinin eğilmesi veya çatlaması
  • Burçların bozulması
  • Rotil bağlantısının bozulması 

Salıncak sorunlarının giderilmemesi, lastiklerde dengesizliğe yol açacaktır. Bu dengesizlik sonucunda lastiklerin yere oturma şekli bozulur. Lastiklerin alt kısmı, iç ve dış kısımları farklı şekilde aşınmaya başlar. Bu da lastik maliyetlerinize yansıyacaktır.

Aracınızdaki arızalı rotillerin neden olduğu açısal dengesizlik, rot balans ayarını etkileyerek aracınızın sağa veya sola çekmesine neden olacaktır. Aracı kontrol etme yeteneğinizi azaltacaktır.

Bu sorunlar göz ardı edilirse ciddi kazalara zemin oluşturabilir. Çatlak bir salıncak sonunda kırılabilir. Bu, karşılaşacağınız en ciddi güvenlik sorunudur. Tekerlek taşıyıcı parça, salıncakta (alt plaka) bazı bilyeli mafsallara sahiptir. Rotil kırılırsa ve tekerlek salıncaktan düşerse ciddi yaralanmalara yol açabilir.

 

salincak-degisimi

Salıncağın Değişmesi Gerektiğine Dair Belirtiler

Salıncak zamanla, sarsıntılar ve korozyon nedeniyle aşınabilir veya hasar görebilir. Aşağıda, salıncağın değiştirilmesi gerektiğini gösteren bazı işaretler yer almaktadır:

  • Direksiyon simidinde titreşim veya sallanma
  • Direksiyonun sürüş sırasında bir tarafa çekmesi
  • Düzensiz lastik aşınması
  • Tümseklerden veya engebeli yollardan geçerken gelen tıkırtı veya gıcırtı sesleri
  • Direksiyon simidinin dönüşlerden sonra normal konumuna gelmemesi

Salıncak Ömrü Ne Kadardır?

Salıncakların ortalama olarak 80.000 ila 120.000 kilometre arasında bir ömrü vardır. Bu mesafe kullanım koşullarına göre değişiklik gösterir.

Salıncak Değişimi Nasıl Yapılır?

  1. Lift ile araç havaya kaldırılır: Salıncak değişimi için aracın lastiklerinin yerle temas etmemesi gerekir. Böylelikle aracın yükü salıncaklara binmez.
  2. Bilyeli mafsal ayrılır: Bilyeli mafsalı ayırmak için 20 mm ila 24 mm açık uçlu anahtar veya lokma anahtarı kullanılır. Kamalı pimi çıkarıldıktan sonra, bilyeli mafsal somununun gevşetilebilmesi için serbest bırakılması gerekir. Konik mafsalı yuvasından çıkarmak için şafta veya döner bölmeye çekiç yardımıyla darbe uygulanır.
  3. Z bağlantı çubuğu çıkarılır: Bazı modellerde rahat çalışması için Z çubuğunun alt bağlantısının çıkartılması gerekebilir. Z çubuğunu çıkartmak için, alt bağlantı ayrılır ve çıkarmadan önce üst bağlantı gevşetilir.
  4. Döner cıvatalar çıkartılır: Salıncak şasi ankraj cıvataları yatay veya dikey olarak tasarlanabilir. Araçtaki salıncak kolu ankraj cıvatalarını gevşetmek ve çıkarmak için 19 mm ila 22 mm arasında bir anahtar veya lokma kullanılır. Tek taraflı sökmede, bazı cıvatalar somunla birlikte dönecektir. Bunu önlemek için cıvatanın başını yerinde tutmak ve dönmesini önlemek için bir anahtar kullanılır.
  5. Salıncak şasi bağlantı kolları sökülür: Salıncak hala kasa yuvalarındaysa, kol sıkıca kavranıp yukarı – aşağı hareket ettirilerek dışarı doğru çekilir. Bu şekilde salıncak sökülmüş olur.
  6. Yeni salıncak kolunu takılır: Yeni salıncak kolu tersten sökerek takılır. İlk olarak, yeni salıncak kolunun bağlantı kolları çerçeve yuvasına yerleştirilir. Bu işlem sırasında biraz güç kullanmak gerekebilir.

Kolu takarken cıvatayı iterek ve döner kolu cıvata deliklerine uyacak şekilde hareket ettirerek delikler hizalanır. Bazı araçlarda bu işlem elle yapılamayacak kadar dar bir alanda gerçekleştiği için tornavida veya levye gibi bir kaldıraç kullanılır.

Dişlerin birbirine geçmesini önlemek için, salıncaklı burçlar şasi montaj parçalarıyla hizalandıktan sonra salıncaklı montaj cıvataları takılır. Buradaki püf nokta cıvataların bilyeli mafsal da dahil olmak üzere tüm cıvatalar takıldıktan sonra sıkılır ki her yüzeyde eşit bir gerilme kuvveti sağlansın.

 

CNR Motors olarak aracınızın salıncak değişim işlemini uzman teknisyenlerimizle en iyi şekilde gerçekleştiriyoruz.

Diğer yazılarımıza da göz atabilirsiniz:

 

 

 

Bize WhatsApp'tan Ulaşın!
1